1. Bincangkan perubahan yang berlaku
dalam masyarakat Arab Jahiliyah selepas kedatangan Islam.
A. Pengenalan
1.
Latar belakang masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam
Masyarakat
Arab terdiri daripada dua kelompok masyarakat iaitu masyarakat Hadari dan masyarakat Badwi. Terdiri daripada pelbagai
suku seperti Bani Hasyim, Bani ‘Adi, Bani Ta’im, Bani Umayyah.
2.
Masyarakat Arab selepas Islam
Terdiri daripada golongan Muhajirin, Ansar dan Mawali. Golongan
Muhajirin iaitu masyarakat Islam yang
berhijrah dari Makkah ke Madinah dan golongan Ansar iaitu penduduk asal Madinah
yang terdiri daripada suku Aus dan Khazraj yang telah dipersaudarakan.
B. Isi
Perubahan
– perubahan dalam masyarakat Arab selepas kedatangan Islam
1. Agama dan kepercayaan
Zaman jahiliah
• Agama dan kepercayaan mereka dipenuhi dengan
tahyul.
• Agama penyembahan berhala paling dominan
kerana sebahagian besar masyarakat Jahiliyah
menganut agama ini.
• Terdapat agama
langit iaitu Nasrani dan Yahudi tetapi telah diselewengkan oleh paderi
mereka untuk kepentingan diri sendiri.
• Selain itu, terdapat agama Majusi iaitu
pengaruh daripada Parsi.
• Antara kepercayaan yang diamalkan adalah
tilik nasib, sangka baik dan sangka buruk,
animisme
dan sihir.
Zaman Islam
• Kepercayaan kepada Allah Yang Maha Esa. Mentauhidkan Allah
dan mengakui kerasulan
Nabi Muhammad SAW sebagai nabi yang terakhir.
·
Melakukan
perkara-perkara yang yang disuruh dan meninggalkan perkara-perkara yang
dilarang.
•
Mengamalkan prinsip-prinsip rukun Iman dan rukun Islam
2. Akhlak
Zaman
jahiliah
• Mengamalkan moral dan akhlak yang
sangat buruk dan tiada batas kesopanan dan kemanusiaan.
•
Suka melakukan perbuatan seperti zina, minum arak, bunuh anak perempuan.
Namun begitu masyarakat Arab jahiliyah
juga mempunyai amalan baik seperti menghormati tetamu, taat kepada ketua dan
tidak mungkir janji.
Zaman Islam
• Kedatangan Islam telah mengubah akhlak
masyarakat Arab kepada perkara-perkara yang baik dan mengamalkan akhlak Islam
seperti hormat menghormati, bekerjasama,
bertolak ansur dan lain-lain dan melarang perbuatan seperti zina dan minum arak.
3. Politik
Zaman jahiliah
•
Kebanyakan
kerajaan yang wujud pada zaman Arab Jahiliyah adalah tidak bersatu dan tidak
sistematik kecuali Makkah. Di Makkah struktur politiknya agak jelas, seperti
terdapat Darul Nadwah yang merupakan
jabatan pentadbiran yang dipimpin oleh syeikh.
•
Hal
ini kerana kebanyakan wilayah-wilayah Arab sering dijajah dan diganggu gugat
oleh kuasa asing seperti Rom dan Parsi di wilayah di sebelah utara.
•
Masyarakat
arab Jahiliyah mengamalkan sistem berkabilah dan setiap kabilah diketuai oleh seorang syeikh kabilah. Semangat assabiyah
dalam kalangan masyarakat Arab Jahiliyah sering mencetuskan peperangan antara
suku walaupun berpunca daripada masalah kecil.
Zaman Islam
•
Mengamalkan
sistem pemerintahan sistem pemerintahan yang teratur dengan berlandaskan al
Quran dan Hadis.
•
Dengan
adanya Piagam madinah ia menjadi teras bagi pembinaan sebuah negara Islam
madinah
•
Dari
segi politik kemasyarakatan, Islam menekankan konsep ummah tanpa merujuk kepada
kaum dan kelas.
4. Ekonomi
Zaman jahiliah
• Mengamalkan eksploitasi perdagangan satu hala
dengan mengenakan tekanan terhadap
kaum Badwi.
·
Aktiviti
ekonomi banyak yang bertentangan dengan syariat Islamiah seperti menjual
berhala, amalan riba, menipu dan menjadikan aktiviti merompak sebagai sumber
ekonomi mereka.
·
Selepas
keruntuhan empangan Maarib ekonomi masyarakt jahiliyah sangat meruncing. Kegiatan pertanian merosot kerana mereka tiada
pengetahuan untuk membangunkan semula empangan tersebut.
Zaman Islam
•
Memperkenal dasar ekonomi mengikut syariat Islam sebagai contoh menghapuskan riba,
menggalakkan perdagangan tanpa penipuan dan penindasan.
• Nabi Muhammad s.a.w menggalakkan umat
Islam menceburi bidang pertanian dan perniagaan.
Hal ini menyebabkan ekonomi umat Islam meningkat maju sehingga dapat mengatasi kegiatan monopoli orang Yahudi dalam ekonomi.
5. Ilmu
Pengetahuan
Zaman jahiliah
·
Majoriti
masyarakat Arab Jahiliyah buta huruf,
hanya 17 orang sahaja yang celik huruf.
·
Mewarisi
pengetahuan tentang ilmu bintang, ilmu tilik dan ilmu keturunan. Pemerolehan
ilmu adalah terhad dan menyebabkan perkembangan ilmu pengetahuan hanya bersifat
hafalan dari satu generasi ke satu generasi.
Zaman Islam
·
Terdapat
pembahagian ilmu seperti Al-Quran dan ilmu tafsir.
•
Terdapat
ilmu pengetahuan berkaitan dengan Islam dengan wujudnya cabang-cabang ilmu
seperti fiqah, tauhid, sirah dan hadis.
•
Masjid
dijadikan sebagai tempat mengembangkan ilmu pengetahuan, sebagai contoh masjid
Nabawi di Madinah.
6.
Kesusasteraan
Zaman
jahiliah
• Masyarakat Arab Jahiliyah mempunyai kemahitran
dalam bersyair dan berkhutbah.
• Terdapat hasil-hasil karya mereka berbentuk
sastera kreatif tetapi kandungan isi adalah
berbeza dengan zaman Islam
seperti memuja kecantikan wanita, keseronokan minum arak dan sebagainya.
Zaman
Islam
• Kebanyakan hasil sastera Islam adalah
bertunjangkan kitab al Quran dan hadis Nabi Muhammad dengan mentauhidkan Allah
yang esa. Hasil-hasil karya bebas dari unsur pemujaan dan berbentuk kesucian
dan kebesaran Allah swt.
7. Kelas masyarakat
Zaman
jahiliah
• Iaitu mengamalkan sistem perhambaan, semangat
assabiyah, mementingkan kedudukan dalam masyarakat, wanita dan hamba dianggap
paling hina.
Zaman
Islam
• Mengamalkan perpaduan ummah, menganjurkan
persamaan taraf dan semua manusia dianggap
sama taraf di sisi Allah kecuali mereka yang bertakwa.
8. Maruah wanita
Zaman
jahiliah
• Kedudukan wanita sangat rendah dalam masyarakat,
fungsi wanita hanyalah sebagai pemuas hawa nafsu lelaki dan kegemaran mereka
hanyalah menghiasi diri agar dikehendaki oleh lelaki.
• Menganggap amalan membunuh bayi perempuan
sebagai amalan yang mulia, contohnya, Bani Tamim
Zaman
Islam
• Memuliakan
kedudukan wanita, maruah dan kebajikan wanita perlu dipelihara dan dijaga.
Wanita juga boleh mewarisi harta mengikut hukum dan syariat yang digariskan
Islam.
9. Peperangan
Zaman
jahiliah
• Mengamalkan
bentuk peperangan yang malampaui batas seperti dalam perang Al Basus.
Mengamalkan sifat balas dendam dan suka berperang walaupun melibatkan perkara
perkara yang kecil
Zaman
Islam
• peperangan adalah merupakan satu bentuk jihad
bertujuan mempertahankan agama, maruah diri, bangsa dan Negara
• Mementingkan konsep persaudaraan berbanding
peperangan, sebagai contoh Islam telah berjaya menamatkan permusuhan dalam
kalangan golongan Ansar iaitu suku Aus
dan Khazraj melalui rundingan
C. Kesimpulan
1.
Islam
telah menukar cara hidup masyarkat Jahiliah daripada menyembah berhala kepada
menyembah Allah, daripada berakhlak buruk kepada akhlak yang mulia dan berperikemanusiaan.
2.
Islam
telah membawa masyarakat Jahiliah kepada sebuah masyarakat yang bertamadun.
2. Jelaskan sumbangan Salehuddin al-Ayyubi dalam
bidang politik dan sosial.
A. Pengenalan
1.
Nama
sebenarnya Salah al-Din Yusof bin
Najmuddin Ayyubi dan nama gelarannya ialah Al-Malik al-Nasir al-Sultan. Di
Eropah, beliau digelar sebagai Saladin.
2.
Dilahirkan
pada tahun 1138 Masihi di Kota Tikrit dan berketurunan suku Kurdish. Bapanya
bernama Najmuddin Ayyubi, gabenor di Tikrit dan Balbek.
3.
Sejak
kecil lagi, beliau mendapat pendidikan Islam yang sempurna daripada ayahnya.
Hasilnya, beliau mahir dalam ilmu kalam dan perundangan Islam. Beliau juga mendapat
pendidikan ilmu ketenteraan dan pertahanan daripada bapa saudaranya, Asaddin Sirkuh
(Asaddin Syirkuwah) seorang panglima tentera.
4.
Salehuddin
al-Ayyubi merupakan seorang panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara
yang berbakat tinggi dan masyhur pada zaman Perang Salib. Mempunyai keperibadian
yang tinggi, mulia, tidak tamak harta dan kedudukan. Beliau terkenal dalam kalangan
sejarawan Barat sebagai seorang panglima yang baik hati, pemurah kepada musuh,
bertoleransi dan setia pada janji.
5.
Beliau
meninggal dunia pada 4 Mac 1193 Masihi di Damsyik pada usia 57 tahun dan meninggalkan
jasa dan sumbangan yang cukup besar dalam bidang politik dan sosial.
B. Isi
Politik
1. Menentang
tentera Salib
·
Mula
menyertai peperangan pada tahun 1164 Masihi bersama bapa saudaranya, Sirkuh Ayyubi
pada zaman khalifah Nur al-Din.
·
Berjaya
menewaskan tentera Salib di bawah pimpinan Amaury I. Pada tahun 1169 Masihi,
beliau telah menewaskan tentera Salib di Mesir kerana tentera salib melanggar perjanjian
damai yang dimeterai.
·
Dilantik
sebagai panglima angkatan tentera Syria selepas kematian Sirkuh Ayyubi.
Perlantikan ini membawa kepada kegemilangan dan kemasyhurannya.
·
Dari
tahun 1189 hingga 1192 Masihi, beliau berjaya
mengalahkan tentera Salib yang dipimpin oleh Raja Richard, Raja Frederick dan Raja
Philip.
·
Beliau
dianggap sebagai sultan yang mengembalikan keagungan empayar Islam kerana dengan
kekuatan tentera Islam, beliau berjaya menghadapi tentera salib.
2. Membebaskan
Kota Baitulmuqqadis
·
Perang
bermula sebagai tindak balas terhadap tentera Perancis yang kejam terhadap pedagang
(kafilah) Islam.
·
Berlaku
pertempuran dengan tentera Salib di Hittin dan kemenangan berpihak kepada tentera
Islam. Seramai 10000 orang tentera Salib terbunuh.
·
Beliau
menyerang raja Baitulmuqqadis yang hanya dikawal 150 orang pahlawan. Raja
Baitulmuqqadis berjaya ditawan dan dihantar ke Damsyik.
·
Beliau
mengarahkan Raja Baitulmuqqadis iaitu Guy of Lusignan dan pemerintah Karak iaitu
Raynald supaya mengadapnya. Beliau kemudian memancung kepala Raynald kerana sikap
biadapnya menghina Nabi Muhammad SAW dan umat Islam.
·
Tentera
Islam menguasai wilayah tentera Salib seperti Akka, Tabnin, Saida, Beirut,
Asqalan, al-Ramlah, al-Darum, Ghazzah, Baitul Laham, al-Natrun dan Baitulmuqqadis.
·
Akhirnya
perjanjian damai ditandatangani, tentera Salib dikehendaki keluar dari Baitulmuqqadis
dalam tempoh 40 hari dan beliau mendapat hak menduduki seluruh wilayah Palestin.
3. Membangun
dan memulihkan Negara.
·
Sebagai
pengasas Dinasti Ayyubiyyah, beliau memindahkan
pusat pemerintahan ke Mesir yang kekal selama 350 tahun.
·
Memulih
benteng kota Kaherah dengan diawasi oleh al-Tawasy Bahauddin untuk mempertahankannya
daripada serangan musuh. Kubu turut dibina di Sinai.
·
Membangunkan
Pulau al-Raudah dan al-Gizah. Petempatan disediakan dengan kemudahan yang
lengkap. Terdapat pasar minggu pada setiap hari Ahad.
·
Menubuhkan
Diwan Armada untuk menyelia urusan pembinaan kapal-kapal perang dan armada
perang yang besar.
·
Memperkukuhkan
Kota Iskandariah bagi mengelakkan serangan tentera Salib dari Perancis.
Sosial
1.
Kesihatan
·
Membina
sebuah hospital iaitu Bimaristan al-Atiq yang diubah suai daripada dewan istana
yang dibina oleh Al-Aziz bin al-Muiz. Sebuah gedung ubatan disediakan bagi membolehkan
ubat diagihkan mengikut gred yang ditetapkan kepada para pesakit.
·
Hospital
tersebut juga mempunyai ruang khas untuk pesakit wanita. Wad pesakit mental
disediakan jaring besi bagi mengelakkan pesakit lain terganggu.
2.
Pendidikan
·
Membina
banyak sekolah dan menjemput ulama/cerdik pandai.
·
Memperkenalkan
system pendidikan pra-sekolah yang dikenali sebagai al-Khatib. Pelajar diajar
al-Quran, seni khat, asas matematik, syair dan solat.
·
Mengutamakan
pendidikan berasaskan mazhab Sunni dan menghapuskan kepercayaan karut.
·
Mewakafkan
sebanyak 32 buah kedai untuk dijadikan sekolah.
·
Turut
membiayai gaji guru.
3.
Agama
·
Beliau
banyak berusaha menyebarkan agama Islam. Oleh itu beliau mengambil berat tentang
keutuhan dan kesucian agama Islam.
·
Beliau
mendirikan masjid di merata-rata tempat. Masjid dijadikan pusat pembelajaran khususnya
ilmu keagamaan seperti ilmu tafsir. Contohnya masjid Amru al- As.
·
Beliau
juga melaksanakan undang-undang Islam dan mengembalikan semula pengaruh mazhab
Sunni di Mesir.
C.
Kesimpulan
1.
Jasa
dan sumbangan Salehuddin al-Ayubbi dihargai oleh masyarakat Islam.
2.
Kejayaan
beliau membebaskan semula Baitulmuqqadis merupakan bukti paling ketara yang
beliau sentiasa berusaha untuk memartabatkan agama dan negara Islam.
3.
Rentetan
daripada kejayaan tersebut, beliau telah berjaya melaksanakan pelbagai perancangan
yang meliputi bidang poltik dan sosial.
3. Bincangkan
sumber-sumber baitulmal dalam memperkukuhkan ekonomi negara Islam Madinah pada zaman Khulafa ar-Rasyidin
A.
Pengenalan
1.
Baitulmal
merupakan institusi kewangan yang menguruskan harta-harta kerajaan Islam.
Baitulmal berfungsi sebagai tempat menyimpan barang-barang yang berharga.
2.
Pada
zaman Khulafa ar-Rasyidin banyak harta yang diperolehi oleh kerajaan Islam
melalui proses peluasan wilayah.
3.
Tiga
jenis sumber harta yang dibenarkan disimpan di dalam baitulmal iaitu harta
masyarakat, harta awam dan harta negara.
4.
Terdapat
pelbagai sumber pendapatan negara yang disimpan dalam baitulmal iaitu zakat, kharaj,
usyur, ghanimah dan al-fay, jizyah, wakaf dan sedekah.
B.
Isi
1. Zakat
·
Zakat
merupakan sumber utama yang diuruskan oleh baitulmal, Terdapat dua jenis zakat iaitu
zakat harta dan
zakat fitrah.
·
Zakat
fitrah diwajibkan ke atas semua orang Islam, manakala zakat harta pula dibayar
oleh orang Islam ke atas pendapatan seperti emas, perak, hasil pertanian dan
ternakan.
·
Zakat
ini dibayar apabila cukup hasil dan nisabnya.
·
Pembayaran
zakat pada zaman khulafa ar-Rasyidin amat ditekankan oleh khalifah Islam,
apabila Saidina Abu Bakar telah memerangi orang Islam yang enggan membayar
zakat dalam gerakan ar-Riddah.
·
Zakat
ini akan diagihkan kepada orang Islam yang layak menerimanya demi menjana
ekonomi Islam. Lebihan harta zakat ini akan disimpan dalam baitulmal untuk
pembangunan negara.
2. Kharaj
·
Kharaj
merupakan cukai tanah yang dikenakan ke atas pemilik tanah di wilayah-wilayah
yang ditakluki.
·
Kadar
Kharaj ialah 10 peratus. Kharaj terbahagi kepada 2 jenis iaitu kharaj al-wazifah
dan kharaj al-muqasamah.
·
Kharaj al-wazifah hanya dibayar sekali dalam satu
tahun manakala kharaj al-muqasamah pula perlu dibayar setiap kali hasil yang
diperolehi.
·
Kutipan
kharaj ini meningkat pada zaman Saidina Umar al-Khattab kerana pada masa ini
berlaku peluasan wilayah dalam kerajaan Islam.
·
Oleh
itu kharaj dapat memperkukuhkan ekonomi masyarakat Islam pada zaman khulafa ar-
Rasyidin.
3. Usyur
·
Usyur
merupakan satu lagi sumber baitulmal, usyur merupakan cukai perniagaan yang
dikenakan keatas semua peniaga Islam dan bukan Islam tetapi kadar yang
dikenakan adalah berbeza.
·
Orang
Islam dikenakan kadar bayaran 2.5 peratus apabila cukup nisabnya iaitu 200
dirham.
·
Golongan
kafir zimmi pula dikenakan 5 peratus dan kafir harbi sebanyak 10 peratus.
·
Kutipan
usyur ini dapat menjana ekonomi Islam pada zaman khulafa ar-Rasyidin kerana
Madinah telah berkembang sebagai pusat perdagangan yang terkenal di Semenanjung
Tanah Arab.
4. Ghanimah dan al-fay
·
Kedua-dua
sumber ini adalah harta rampasan perang. Ghanimah adalah harta yang diperolehi
selepas berlaku peperangan, manakala al-fay pula adalah harta yang diperolehi
tanpa peperangan, iaitu setelah pihak musuh menyerah kalah.
·
Harta
ini adalah harta peninggalan tanpa waris. Bagi memperkukuhkan ekonomi Islam
baitulmal telah menetapan 1/5 daripada pengutipan ghaminah akan diperuntukkan
kerpada kerajaan Islam Madinah.
·
Harta
yang selebihnya akan diagihkan kepada askar-askar yang terlibat dalam
peperangan dengan adil.
·
Harta
yang disimpan dalam baitulmal akan digunakan untuk kebajikan rakyat dan dapat
membangunkan wilayah yang ditakluk oleh tentera Islam.
5. Jizyah
·
Jizyah
merupakan cukai perlindungan yang dibayar oleh golongan kafir zimmi yang
berlindung dalam kerajaan Islam.
·
Kerajaan
bukan Islam yang tunduk kepada kerajaan Islam juga perlu membayar jizyah. Sebagai
balasan bayaran jizyah, kerajaan Islam memberikan keselamatan nyawa dan harta
benda.
·
Kadar
jizyah ditentukan oleh khulafa ar-Rasyiddin melalui rundingan. Namun begitu
hanya golongan yang cukup syarat sahaja akan dikenakan jizyah.
·
Jizyah
ini telah dapat memperkukuhkan ekonomi masyarakat Islam kerana sumber yang
disimpan dalam baitulmal digunakan untuk menyediakan kemudahan awam seperti
sistem pengairan, masjid dan memperkuatkan pertahanan Islam.
6. Sedekah dan wakaf
•
Merupakan
sejumlah harta yang diinfakkan untuk kepentingan masyarakat Islam. Seperti yang
dilakukan oleh Saidina Uthman b. Affan dan Abdul Rahman b. Auf.
C. Kesimpulan
1.
Sumber
yang disimpan dalam baitulmal dapat menjamin pembangunan masyarakat Islam pada
zaman khulafa ar-Rasyidin kerana baitulmal telah diuruskan dengan sistematik
dan telus.
2. Sumber-sumber ini juga dapat membantu
golongan yang kurang bernasib baik dan juga memastikan harta kerajaan Islam
dijaga dan diurus berdasarkan syariat Islam.
4. Bincangkan ciri-ciri seni bina yang terdapat
di Granada pada abad ke 13 Masihi.
A. Pengenalan
1.
Seni bina
bermaksud bidang seni untuk mendirikan bangunan, reka bentuk, reka letak yang
dibina oleh manusia.
2. Seni bina Islam merupakan salah
satu daripada cabang kebudayaan dan kesenian Islam.
3. Ia merupakan
hasil usaha serta kreativiti orang Islam untuk memenuhi keperluan jasmani
dan rohani memandangkan kejiwaan
manusia sangat dipengaruhi oleh rohaninya.
B. Isi
1. Kemajuan dan perkembangan seni bina
dan seni ukir
pada zaman ini bukan sahaja di
Granada, tetapi di kawasan-kawasan lain yang diduduki oleh orang Islam
Sepanyol.
2. Kesenian yang
lahir di Granada dikenali sebagai kesenian Granada, manakala kesenian di luar
Granada dipanggil kesenian Mudejar yang dilahirkan bersama oleh orang-orang
Islam dan bukan Islam pada abad ke-13M dan abad ke-14M. Contohnya,
seperti Alcazar di Seville dan Gereja Toledo.
3. Reka
bentuk dan seni bina di Granada melambangkan seni bina dan reka bentuk Islam
kerana ia dihasilkan oleh seniman-seniman Islam. Contoh yang paling jelas ialah
Istana al-Hamra.
4. Istana al-Hamra
merupakan istana yang dipenuhi dengan hiasan yang berwarna emas dengan reka
bentuk yang sangat menarik, mengandungi beberapa buah bilik yang berukuran
sederhana, dua buah dewan besar serta mempunyai halaman yang dihiasi dengan
kolam air pancut dan taman. Di sekitarnya terdapat 128 buah batang tiang
bulat yang diperbuat daripada marmar.
5. Binaan
unik dan menarik yang terdapat di Granada ialah dua buah menara yang tinggi dan
banjaran berkilauan yang dibina di atas banjaran Sierra Nevada. Kepentingan
binaan menara ini ialah kerana dari puncaknya kita dapat melihat keindahan kota
Granada dengan taman-taman bunga dan pohon buah-buahan yang menghijau.
6. Binaan lain yang
terdapat ialah sebuah masjid kecil yang mempunyai reka bentuk yang indah yang
dikenali sebagai Masjid al-Mulk yang telah didirikan oleh Sultan Muhammad II.
Di atas pintu masuk masjid berkenaan tertera sepotong tulisan Arab, Azza
Maulana al-Sultan-Abdillah, dan di bawah perkataan tersebut terdapat sebuah
syair yang menyentuh kemurnian agama Islam.
7. Terdapat mihrab pada
masjid berkenaan, dengan hiasan yang diperbuat daripada emas dan bertatahkan
permata zamrud, yaqut dan sebagainya.
8. Permukaan
dinding masjid berkenaan pula dipenuhi dengan hiasan berukiran yang
berselang-seli dengan ayat-ayat menggunakan tulisan Arab, seperti al-Qudratu
bi’lLah, al-Mulku li’lLah, La ghaliba illa’lLah.
9. Satu ciri
yang nyata dalam aspek seni bina pada zaman ini ialah terdapatnya ruangan yang
berbeza dalam sesebuah bangunan. Umpamanya dalam Istana al-Hamra, mempunyai
ruang untuk duta, ruangan persalinan untuk permaisuri, ruangan persiraman
diraja dan lain-lain yang menjanjikan kelebihan dan keterasingan yang
tersendiri dari segi keindahannya.
C. Kesimpulan
1.
Meskipun
Granada berada di ambang kejatuhan, namun peninggalannya memberikan kesan
kepada perkembangan seni bina.
2. Sebagaimana yang berlaku di Cordova,
setelah jatuhnya kerajaan Islam, bangunan yang indah telah diambil alih oleh
pihak Kristian dengan mengekalkan reka bentuk dan binaan sedia ada.
5. Sejauh manakah kepentingan
Terusan Suez mempengaruhi faktor peluasan kuasa Barat ke atas wilayah kerajaan Uthmaniyyah
sehingga awal abad ke 20.
A. Pengenalan
1.
Sejak
abad ke 16 Masihi, kuasa Barat khususnya negara-negara Eropah giat melaksanakan
perluasan kuasa mereka. Penjelajahan dan penerokaan kuasa Eropah seperti
Portugal, Sepanyol, Belanda, Perancis dan Britain mengakibatkan kawasan-kawasan
di benua Afrika, Asia dan Amerika menjadi jajahan takluk Negara-negara Barat.
2.
Menjelang
abad ke 19 Masihi, orang-orang Eropah mengalihkan perhatian mereka kepada
empayar Uthmaniyyah. Mereka ingin menguasai wilayah-wilayah Eropah yang ada di bawah penguasaan kerajaan Turki
Uthmaniyyah. Empayar ini diasaskan oleh Uthman Ertughrul pada tahun 1281 dan
dipimpin oleh 37 khalifah selama lebih 600 tahun mulai merosot pada abad ke 20.
3.
Walaubagaimanapun
selain kepentingan Terusan Suez terdapat pelbagai faktor lain yang mempengaruhi
peluasan kuasa Barat ke atas kerajaan Turki Uthmaniyah seperti persaingan
kuasa, revolusi industri, keperluan bahan mentah dan konsep modenisasi.
B.
Isi
1. Pembinaan
dan pembukaan Terusan Suez
·
Perluasan
kuasa Barat dipehebatkan selepas pembinaan Terusan Suez yang dibuka pada tahun
1869. Terusan Suez membenarkan laluan air secara dua hala dan menjadi kepentingan
antara Eropah dan Asia tanpa perlu mengelilingi benua Afrika.
·
Sebelum
pembukaan Terusan Suez, barang dagangan dipunggah keluar dari kapal dan diangkut
menggunakan kenderaan darat antara dua laut tersebut. Melalui pembukaan terusan
ini, urusan perdagangan dipercepatkan di samping perjalanan jauh dapat dipendekkan
dan kos perdagangan dapat dijimatkan.
·
Britain
berminat untuk menguasai Terusan Suez kerana sebahagian besar kapalnya menggunakan
terusan tersebut. Peluang terbuka untuk Britain menguasai terusan tersebut timbul
pada tahun 1875 apabila Khedif Ismail yang banyak berhutang hampir muflis menyebabkan
beliau terpaksa menjual sahamnya dalam Kompeni Terusan Suez.
·
Perdana
Menteri Britain ketika itu, Disraeli mengambil kesempatan dengan membeli saham tersebut
yang merupakan 45 % jumlah saham (4 juta paun Sterling) dalam kompeni tersebut.
·
Disraeli
perlu bertindak dahulu sebelum Perancis mendahuluinya. Dengan cara demikian,
Britain memperoleh bahagian yang terbesar dalam kompeni tersebut dan menguasai Terusan
Suez. Sehubungan itu, Mesir jatuh ke tangan
Britain.
Faktor-faktor
lain
2. Persaingan
kuasa-kuasa Barat
·
Negara-negara
Barat seperti Britain, Perancis, Jerman, Austria-Hungary dan Rusia berlumba-lumba
untuk merebut wilayah-wilayah empayar Turki Uthmaniyyah.
·
Keluasan
tanah jajahan membangunkan kekuatan negara-negara Barat. Semakin luas tanah jajahan,
semakin tinggi sanjungan yang diberikan.
·
Perancis
telah mencerobohi dan menakluki Algeria dan Tunisia. Pemimpin kerajaan Turki Uthmaniyyah
tidak dapat mempertahankan kawasan ini kerana masalah dalaman.
·
Rusia
juga berperang dengan kerajaan Turki Uthmaniyyah untuk mendapatkan wilayah-wilayah
di kawasan Balkan.
·
Britain
pula menguasai Mesir dan Teluk Arab. Britain juga mengadakan perjanjian dengan penguasa
wilayah Kuwait dan Amerika untuk menentang pemimpin kerajaan Turki Uthmaniyyah.
3. Kesan
Revolusi Perindustrian
·
Sektor
perindustrian berkembang pesat pada abad ke 18 menyebabkan kuasa Barat
melaksanakan dasar perluasan kuasa.
·
Penciptaan
enjin berkuasa wap adalah salah satu perkembangan penting dalam proses
perindustrian. Sejak awal, kilang-kilang besi bergantung kepada penggunaan kayu
arang untuk tujuan melebur besi. Enjin berkuasa wap digunakan secara meluas di
lombong-lombong arang batu.
·
Kekayaan
sumber dari tanah jajahan memenuhi kehendak kilang-kilang.
·
Perdagangan
antarabangsa juga berkembang pesat akibat sistem kewangan yang dinamik.
Pinjaman kredit kepada golongan usahawan dan pemodal mendorong perluasan kuasa.
·
Pemodal-pemodal
Eropah banyak melabur di Afrika Utara dengan terlibat dalam sektor pertanian, perlombongan
dan penyediaan jalan raya dan jalan kereta api.
·
Perluasan
kuasa Barat di wilayah-wilayah empayar Uthmaniyyah boleh membawa keuntungan besar
untuk penjajahan Barat.
4. Bahan
mentah
·
Kawasan
Turki Uthmaniyyah kaya dengan petroleum. Sumber ekonomi ini mendorong kuasa-kuasa
Barat menggunakan pelbagai cara untuk mendapatkan konsesi melombong petroleum.
Britain, Perancis dan Jerman menggunakan muslihat dan tipu helah untuk mencapai
impian mereka.
·
Sultan
Abdul Hamid II kehilangan takhta baginda kerana isu carigali minyak petroleum.
·
Pada
awal abad ke 20, petroleum ditemui di Iran, Iraq, Arab Saudi, Kuwait dan
Bahrain. Penemuan ini menimbulkan persaingan dan konflik antara kuasa-kuasa
Barat. Jerman dan Amerika Syarikat juga melibatkan diri dalam perluasan kuasa
di Turki Uthmaniyyah.
5. Konsep
Modenisasi
·
Kuasa
Barat mengkagumi para tokoh yang menerima baik konsep hidup moden dan menganggap
kerajaan Turki Uthmaniyyah yang menolak konsep modenisasi sebagai manusia yang
kolot dan mundur.
·
Kuasa-kuasa
Barat ini menguatkan lagi konsep modenisasi melalui sistem pendidikan dan komunikasi.
·
Negara-negara
Barat juga memburuk-burukkan Islam sebagai agama yang ketinggalan zaman. Mereka
juga ingin meruntuhkan empayar Turki Uthmaniyyah yang dipimpin oleh orang Islam
kerana menolak konsep modenisasi.
C. Kesimpulan
1.
Kepentingan
Terusan Suez bukanlah faktor utama yang mempengaruhi perluasan kuasa Barat ke atas
wilayah Uthmaniyyah sehingga 20 Masihi.
2.
Walaubagaimanapun
terdapat faktor-faktor lain seperti persaingan kuasa-kuasa Barat, Revolusi Perindustrian,
keperluan bahan mentah dan konsep modenisasi juga turut mempengaruhi perluasan kuasa
Barat keata sempayar Uthmaniyyah.
3.
Empayar
Turki Uthmaniyyah mulai runtuh selepas Perang Dunia Pertama. Empayar ini berpecah-pecah
kerana Negara-negara Eropah yang meraih kemenangan membahagi-bahagikan empayar ini.
Sistem pemerintahan khalifah dihapuskan dan Kerajaan Turki menjadi sebuah
republik.
6. Bincangkan kebangkitan masyarakat Algeria
terhadap penjajahan Perancis sehingga akhir abad ke 19.
A. Pengenalan
1.
Sebelum
penjajahan Perancis, Algeria merupakan sebahagian daripada empayar Turki
Uthamiyah. Kelemahan kerajaan Turki Uthamniyah memberikan ruang kepada kuasa
Perancis campur tangan di Algeria.
2.
Kuasa-kuasa
barat mula membahagikan wilayah dunia Islam. Penjajahan Perancis di Algeria
bermula dengan isu kewangan.
3.
Pada
akhir abad ke 18 Perancis terlibat secara aktif dalam ekonomi Algeria. Campur tangan
Pernacis bermula apabila pemerintah Algeria Husain Dey menuntut hutang dari
tentera Perancis yang masih tertunggak untuk pembelian gandum.
B. Isi
1. Penentangan pada zaman Husain Dey
·
Husain
Dey ialah pemerintah Algeria yang dilantik oleh Khalifah Turki Uthamaniyah. Beliau
ingin mengutip hutang dari Perancis tetapi ditolak.
·
Tindakan
Husain Dey yang tidak mahu memberikan penghormatan kepada bendera Perancis
telah menimbulkan krisis.
·
Keadaan
ini telah memberkan peluang kepada Perancis untuk menggiatkan usaha ke arah
penjajahan Perancis ke atas Algeria.
·
Ketua
Tentera Perancis, Bernard Clausel mempergiatkan lagi penjajahan dengan
mendorong kemasukan ramai peneroka Eropah ke Algeria.
·
Mereka
telah menceroboh masjid dan tanah perkuburan orang Islam. Keadaan ini mendorong
penetangan kuat daripada masyarakat Algeria.
·
Penetangan
hebat berlaku pada tahun 1830 – 1840.
2. Penentangan oleh Amir Abdul Qadir
·
Pada
tahun 1832, penentangan terhadap Perancis yang sangat hebat dipimpin oleh Amir
Abdul Qadir. Beliau ialah seorang tokoh ulama, politik dan tentera.
·
Pengalaman
beliau di Mekah, Damsyik dan Baghdad telah menanam semangat kepimpinan dalam
dirinya. Sebagai seorang Amir beliau telah menyatupadukan pelbagai puak untuk
menentang Perancis.
·
Beliau
telah mengistiharkan jihad pada tahun 1832. Penetangan beliau berlangsung
sehingga 1842 dengan beliau menggunakan taktik gerila.
·
Beliau
telah bergabung dengan Al Mazi untuk menentang Perancis di wilayah Oran.
·
Beliau
berjaya menggerakkan penduduk Algeria dan menewaskan Perancis dalam pertempuran
Sidi Ibrahim.
·
Sepanjang
penentangan selama 10 tahun beribu-ribu umat Islam telah terkorban. Gabenor
Jeneral Perancis Thomas Robert Bugeanud telah menyerang secara berterusan dari
tahun 1841 – 1847.
·
Bugeanud
bertindak ganas dengan memusnahkan tanaman, petempatan dan ternakan penduduk
dan penduduk Algeria sangat menderita.
·
Oleh
itu tentera Islam tidak dapat bertahan dan Amir Abdul Qadir terpaksa menyerah
diri.
3. Undang-Undang 1848
·
Undang-undang
1848 membahagikan Algeria kepada dua kumpulan masyarakat iaitu masyarakat
Eropah yang hidup mewah dan masyarakat Islam yang hidup menderita.
·
Penduduk
Eropah menyokong peluasan kuasa dengan Raja Napoleon III memberikan tanah yang dirampas daripada
penduduk Algeria kepada syarikat Perancis.
·
Syarikat
ini kemudiannya mengupah penduduk tempatan untuk bekerja di ladang-ladang
mereka. Oleh itu keadaan ekonomi masyarakat tempatan semakin merosot.
4. Pemberontakan Kabylia
·
Penjajahan
Perancis banyak menindas masyarakat tempatan sehingga penduduk di kawasan Kabylia
melancarkan pemberontakan.
·
Pemberontakan
ini kemudiannya merebak ke kawasan lain. Lebih kurang 1/3 penduduk Algeria
terlibat dalam pemberontakan ini.
·
Pemberontakan
ini akhirnya ditumpaskan oleh Perancis pada tahun 1872. Selepas pemberontakan
berakhir, masyarakat Algeria menjadi lebih miskin.
5. Kesan Pemberontakan
·
Pihak
Perancis memaksa penduduk tempatan untuk membayar cukai yang lebih banyak untuk
menampung perbelanjaan Perancis.
·
Masyarakat
Algeria juga tidak dibenarkan berhubung dengan masyarakat Islam lain.
·
Perancis
telah bekerjasama dengan golongan ulama dengan melantik mereka sebagai pegawai
kerajaan untuk mengelak penentangan peribumi.
·
Perancis
juga menghadkan pendidikan orang Islam, mengenakan cukai yang tinggi dan
mengadakan undang-undang khas untuk mengawal masyarakat tempatan.
C. Kesimpulan
1.
Perancis
telah menyekat kegiatan golongan peribumi, namun menjelag tahun 1900 muncul golongan
modenis Islam Algeria.
2.
Mereka
berjuang dengan cara yang berhemah untuk mendaptkan kebebesan daripada
penjajahan Perancis.
No comments:
Post a Comment